event
2016
This is Cosmos: The First Intergalactic…

This is Cosmos: The First Intergalactic Discussion with Anton Vidokle and Arseny Zhilyaev

17.06.2016
Stedelijk Museum, Amsterdam

Als onderdeel van een langlopende samenwerking presenteren het Stedelijk Museum Amsterdam en het Curatorial Programme van de Appel arts centre This is Cosmos: The First Intergalactic Discussion with Anton Vidokle and Arseny Zhilyaev, een kosmische teleconferentie in het museum. Dit evenement is een epiloog van het Public Program bij de tentoonstelling Rien ne va plus? Faites vos jeux! (22 april – 12 juni 2016, de Appel arts centre, Amsterdam), die deel uitmaakt van Untitled (two takes on crisis), het eindproject van het Curatorial Programme 2015-16. Protagonisten Anton Vidokle en Arseny Zhilyaev zullen proberen om door middel van een teleconferentie de afstand tussen het museum en een ruimtestation te overbruggen.

Warm up reading - Energy of Kosmos is Indestructible!!!
http://www.e-flux.com/journal/energy-of-kosmos-is-indestructible/

Het vertrekpunt van dit gesprek is Anton Vidokle’s film This Is Cosmos (2014). Deze is gebaseerd op het gedachtegoed van het ‘kosmisme’, een Russische filosofische beweging die opkwam in het begin van de 20ste eeuw. De ‘Kosmo-Immortalisten’ combineerden theologische en ethische elementen, waarbij zij het westerse verlichtingsdenken verbonden aan Russisch-orthodoxe en oosterse filosofische tradities en het marxisme om zo een eigenzinnige metafysica te creëren. This Is Cosmos werd gefilmd in Siberië, de Krim en Kazachstan, en is gebaseerd op diverse bronnen, waaronder gedichten, filosofische en wetenschappelijke teksten, academische papers en historische studies. De geschriften van filosoof Nikolai Fedorov, die geloofde dat de dood een vergissing was, vormen een belangrijk uitgangspunt. Fedorov pleitte voor de ontwikkeling van wetenschappelijke methoden die het leven radicaal verlengen en de doden laten herrijzen. Voor de Russische kosmisten betekent kosmos niet de ruimte. Zij wilden juist een ‘kosmos’ op aarde creëren ‘om een nieuwe realiteit te bouwen, vrij van honger, ziekte, geweld, dood, behoefte en ongelijkheid – net als het communisme.’ Vidokle’s film grijpt terug op dit utopische project, en zoekt naar sporen van deze filosofie na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie en in de huidige maatschappij.
Het project is een trilogie: de eerste film (This is Cosmos) verwijst naar de roodlichttherapie van de NASA, de tweede (The Communist Revolution Was Caused By The Sun) gaat over hypnose, en in de laatste, nog te verschijnen film zal gebruik worden gemaakt van geluid dat binnen de geneeskunde benut wordt om het geheugen te beïnvloeden.

Locatie: Teijin Auditorium, Stedelijk Museum Amsterdam

Voertaal: Engels
Toegang: Entreebewijs Stedelijk Museum (Museumkaart en t/m 18 jaar gratis)
Tickets via www.stedelijk.nl

MEER INFORMATIE OVER DE KUNSTENAARS

Anton Vidokle (geb. Moskou) is een beeldend kunstenaar en filmmaker, woonachtig in New York en Berlijn. Als een van de oprichters van het e-flux platform heeft hij projecten voortgebracht als DO iT, Utopia Station Poster Project, Pawnshop, An Image Bank for Everyday Revolutionary Life, the Martha Rosler Library, Time/Bank, e-flux video rental and unitednationsplaza. Vidokle is co-redacteur van e-flux journal, samen met Julieta Aranda en Brian Kuan Wood. Vidokles werk is wereldwijd tentoongesteld, o.a. op de 56ste Biënnale van Venetië (2015) en tijdens documenta 13 (2012). Hij regisseerde diverse films, waaronder 2084: A science fiction show (2012-2014) met Pelin Tan, die te zien was op de Bergen Assembly (2013), La Biennale de Montréal (2014), de Biënnale van Istanbul (2015), Home Works 7, Beirut (2015) en het Museum of Modern Art, Warschau (2016). Vidokles filmserie over de Russische kosmisten, This Is Cosmos (2014) en The Communist Revolution Was Caused By The Sun (2015), waren o.a. te zien op de Shanghai Biënnale (2014), in Witte de With, Rotterdam (2015), op het 65e en 66e Berlinale International Film Festival, Forum Expanded (2015, 2016) en de Biënnale van Moskou (2015).

Arseny Zhilyaev (geb. Voronezh, Rusland) is een in Moskou en Voronezh woonachtige kunstenaar. Zijn werk is recent tentoongesteld in het Centre Pompidou, Parijs (2016), de Appel arts centre, Amsterdam (2016) en de 13e editie van de Biënnale van Lyon (2015). Zhilyaev is redacteur van Avant-Garde Museology (V-A-C Press met e-flux en University of Minnesota Press, 2015). Hij maakt sinds 2011 deel uit van de redactie van Moscow Art Magazine en draagt regelmatig bij aan e-flux journal en andere periodieken. In 2013 werd Zhilyaev genomineerd voor een Visible Award; ook ontving hij recentelijk Russische prijzen voor hedendaagse kunst.

CREDITS

Dit programma werd ontwikkeld door Kateryna Filyuk en Alessandra Troncone, deelnemers van het Curatorial Programme 2015-16

Het Curatorial Programme is een opleiding van tien maanden die sinds 1994 wordt aangeboden door de Appel arts centre en is bedoeld voor jonge, internationale curatoren. Dit jaar bestond het eindproject van het Curatorial Programme, Untitled (two takes on crisis), uit twee tentoonstellingen: Rien ne va plus? Faites vos jeux!, samengesteld door Laura Amann, Kateryna Filyuk en Alessandra Troncone, en You Must Make Your Death Public, dat werd samengesteld door Jussi Koitela, Renée Mboya en Asep Topan en is van 22 april tot 12 juni 2016 te zien in de Appel arts centre.

Dit evenement wordt georganiseerd in samenwerking met het Museum of Cosmonautics and Rocket Technology in Sint-Petersburg.

De curatoren willen in het bijzonder de kunstenaars, Britte Sloothaak, Henri Sandront en de stagiaires van het Stedelijk Museum bedanken.


Irwan Ahmett & Tita Salina – Total Cleansing Act (Purchase Order) Curatorial Programme 2016 Untitled (Two Takes On one Crisis) You Must Make Your Death Public by curators Jussi Koitela, Renee Mboya, Asep Topan

collection (unintended), 2016