lezing/discussie
2014
Unfinished Systems of Non-Knowledge…

Unfinished Systems of Non-Knowledge (part 1)

06.09.2014
De Waag, Theatrum Anatomicum, Amsterdam

Laurent Grasso, Specola Vaticana (Paul VI Schmidt), 2012, Silver print on Baryté paper mounted on aluminium, framed in walnut wood, 81.6 x 65.1 cm. Courtesy of the artist.

Programma in het Theatrum Anatomicum in De Waag over de relatie tussen kunst en kennis samengesteld door curator, schrijver en onderzoeker Christel Vesters. Deelnemers zijn onder meer Jochen Dehn, Natasha Ginwala en Vincent Icke.

Locatie: Theatrum Anatomicum in De Waag, Nieuwmarkt 4, Amsterdam

Toegang
regulier: 7,50
leden LAPS: gratis

Taal event: Engels

www.unfinished-systems-of-nonknowledge.org

Unfinished Systems of Non-Knowledge (part 1) is een event waarbij de wisselwerking tussen kunst, kennis en wetenschap wordt onderzocht. Genereert kunst een eigen vorm van kennis? En wat zijn de raakvlakken met de 'harde' wetenschap? Om antwoord te geven op deze vragen grijpen wetenschappers, curatoren en kunstenaars terug op voorbeelden en experimenten uit de premoderne periode waarin kunst en wetenschap nog niet zo strikt van elkaar gescheiden waren. Unfinished Systems of Non-Knowledge is het eerste deel van een langer lopend onderzoeksproject en vormt de opmaat voor het 3-daags programma dat in de winter van 2014-15 plaats vindt.


Unfinished Systems of Non-Knowledge (part 1) is het eerste deel uit een langer lopend onderzoeksproject van Christel Vesters waarin het potentieel van kunst als alternatief kennissysteem wordt onderzocht en getest. Het project onderzoekt de mogelijkheid van alternatieve kennissystemen – in de beeldende kunst, literatuur en in de wetenschap. De relatie tussen kunst en kennis is complex en niet zonder controverse. In de (Westerse) kunstgeschiedenis wordt kunst in deze context vaak onder de noemer ‘andersoortige kennis’ geplaatst; kennis die niet via het intellect verloopt, maar bijvoorbeeld via het intuïtieve, de speculatieve verbeelding. Hiermee omzeilt of ondermijnt ‘kunst-als-kennis’ de wetten van de objectieve logica en wetenschap. Maar wat is deze andere, of alternatieve vorm van kennis? Hoe ontstaat zij, wat drijft haar, hoe gaat zij te werk? En wat is haar waarde vis-a-vis onze huidige neoliberale kenniseconomie en een maatschappij waarin ‘anders-denken’ steeds meer onder druk komt te staan?

Met deze set vragen als uitgangspunt onderzoekt Unfinished Systems of Non-Knowledge de ontwikkeling van alternatieve kennis en alternatieve denkmodellen in de beeldende kunst, literatuur en in de geschiedenis van de wetenschap. Het grijpt terug op voorbeelden en experimenten uit de premoderne periode waarin kunst en wetenschap nog niet zo strikt van elkaar gescheiden waren, en nieuwsgierigheid en verbeeldingskracht de drijfveer waren achter menige ontdekking.

Deel 1 van Unfinished Systems of Non-Knowledge is ontwikkeld in samenhang met de tentoonstelling Curiosity. Art and the Pleasures of Knowing, momenteel te zien in de Appel arts centre, en bestaat uit een programma met performances, lezingen en presentaties, waarbij filosofische reflectie en theoretische uiteenzettingen naast hands-on experimenten en performances worden geplaatst.

Vincent Icke, Hoogleraar in de theoretische sterrenkunde aan de Universiteit van Leiden én kunstenaar, neemt het publiek in zijn lezing mee naar de wondere wereld van de 17e eeuwse wetenschapper Christiaan Huygens. Huygens was niet alleen een begiftigd wiskundige, natuurkundige en sterrenkundige die met zijn bijdragen aan de ontwikkeling van de telescoop baanbrekende ontdekkingen deed, hij was ook een van de eerste science fiction schrijvers. In 1698, werd zijn Cosmostheoros gepubliceerd, een traktaat waarin Huygens gedetailleerd speculeert over het bestaan van leven op andere planeten.

Dit spanningsveld tussen rationalisme en speculatie, objectieve waarneming en verbeelding, is een terugkerend thema in het leven en werk van de zes 19e eeuwse ontdekkers die de hoofdrol spelen in ‘Double Lives’, het onderzoeksproject dat curator en onderzoeker Natasha Ginwala, ontwikkelde voor de Berlin Biënnale. Aan de hand van de ontdekkingen en persoonlijke levens van deze personages, zal Ginwala hun zoektocht naar kennis, hun drijfveren en hun pogingen om een beeld van de wereld te construeren, op een essayistische manier in kaart brengen. Ginwala is geïnteresseerd in de ambiguïteit en de dialectische vorm die deze ontdekkingen vaak typeert. Zij refereert hierbij aan een andere uitvinding uit dezelfde periode: de stereoscoop; de optische techniek die van twee verschillende beelden, één maakt en het effect van diepte en massa.

Tijdens de performances van kunstenaar Jochen Dehn hinkt het publiek continue op twee benen en wordt er getornd aan de grenzen van ons denken. In een van zijn practicums bijvoorbeeld demonstreert hij aan de hand van een serie wetenschappelijk experimenten en data uit de biologie, wiskunde, kunstgeschiedenis, natuurkunde en scheikunde hoe wij als mens onzichtbaar kunnen worden, zonder te verdwijnen. Dehn neemt het publiek mee aan de hand van harde feiten, maar in een ander denkmodel waarin één plus één, drie kan zijn.

Unfinished Systems of Non-Knowledge (part 1) vindt plaats in het Theatrum Anatomicum in De Waag; een unieke, historische locatie in het centrum van Amsterdam, waar in de 17e eeuw het Gilde der Chirurgijns zetelde en waar empirische vormen van kennisproductie en kennisoverdracht een vaste plek hadden.

The programme of the afternoon is as follows:

12:30 DOORS OPEN
13:00 OPENING and INTRODUCTION by CHRISTEL VESTERS
Some Thoughts on the Potential of Art as Alternative Knowledge System

13:20 THE HISTORY OF THE THEATRUM ANATOMICUM
A short introduction to the history and use of the Theatrum Anatomicum.

13:30 LECTURE by VINCENT ICKE
Unfinished Business: Christiaan Huygens, Art and Science

14:30 BREAK

14:45 PERFORMANCE by JOCHEN DEHN
School for Invisibility – Animal Technologies, Soap Films and Miracles

15:45 BREAK

16:00 LECTURE-PRESENTATION by NATASHA GINWALA
The Citizen of the World

17:00 WRAP-UP by BARBARA VISSER and CHRISTEL VESTERS
Where art and science meet, and why they should meet more often.

17:15 DRINKS

18:30 END

Due to high demand and limited seating capacity, we kindly ask you to let us know if you will not be able to attend the event!

Met dank aan: De Waag en LAPS het Lectoraat Art & Public Space van de Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam