tentoonstelling
2014
Curiosity

Curiosity

28.06–14.09.2014
Opening: 27 juni van 18:00 - 21:00 uur
de Appel, Prins Hendrikkade 142, Amsterdam

Deze tentoonstelling, samengesteld door schrijver Brian Dillon, staat in het teken van de ‘nieuwsgierigheid’. Nieuwsgierigheid als de ‘motor’ die ons ertoe aanzet om kennis te verwerven maar ook als een ooit zondig verlangen naar vreemde en nieuwe zaken.

Een Hayward Touring tentoonstelling samengesteld door Brian Dillon, in samenwerking met het kunst en cultuur magazine Cabinet (New York)

Deze zomer staat de Appel arts centre in het teken van de verwondering, fascinatie en onderzoek met de tentoonstelling Curiosity samengesteld door schrijver Brian Dillon. Nieuwsgierigheid is de ‘motor’ die ons ertoe aanzet om kennis te verwerven, en het (ooit zondig) verlangen naar vreemde en nieuwe zaken. Dillon vertrekt vanuit de rijke traditie van de Europese zeventiende-eeuwse Wunderkammer, waarin nieuwsgierigheid vorm kreeg in ruimtes gevuld met kunst en rariteiten, en laat zien hoe het zoeken naar het wonderlijke en het afwijkende nog steeds een rol speelt in de hedendaagse kunst.

Aan de hand van uiteenlopende kunstwerken, voorwerpen, beelden en ideeën verkent de tentoonstelling – ernstig én humoristisch tegelijk – allerlei terreinen: de hedendaagse kunst, de anatomie, tekeningen van oude meesters, de geschiedenis van de criminologie, geheimen uit de Koude Oorlog, de oorsprong van musea en voyeurisme in het dagelijks leven. Zoals in een historische Wunderkammer worden heden en verleden samen gebracht en een encyclopedisch en intuïtief beeld geschetst van het menselijke verlangen naar kennis en het nieuwe.

Aandacht en concentratie zijn daarbij centrale thema’s. Nina Katchadourian presenteert hilarische foto's, gemaakt op vliegtuigvluchten met materiaal dat ze op het toilet aantrof, van wc-papier tot de in-flight magazines. Onder hypnose raakte kunstenaar Matt Mullican gefascineerd door, onder meer, zijn eigen schoen en Tacita Dean filmde de kunstenaar Claes Oldenburg terwijl hij in zijn studio voorwerpen op zijn boekenplanken schoonmaakt. Katie Paterson nodigt de bezoeker uit om aandachtig identieke beelden van duisternis uit observatoria van over de hele wereld te bestuderen, terwijl films en foto’s van Gerard Byrne zijn tienjarige zoektocht naar het mysterieuze monster van Loch Ness vastleggen.

Naast recent werk zal de bezoeker kennis maken met een selectie bijzondere historische voorwerpen, zoals een reeks gedetailleerde modellen van waterdieren van de Duitse glasmakers Leopold en Rudolph Blaschka uit het einde van de negentiende eeuw: voorwerpen die zich, vanwege hun schoonheid, bevinden op de grens van kunstobject en wetenschappelijk hulpmiddel. Dat nieuwsgierigheid ook een keerzijde heeft laat het wetenschappelijk/artistiek instituut Center for Land Use Interpretation in Los Angeles pregnant zien met een serie rolodexen en kaartenbakken die de doortastendheid visualiseren waarmee de Amerikanen tijdens de koude oorlog nucleaire ambities trachtten te realiseren.

Het thema nieuwsgierigheid kent een lange traditie, en is een drijfveer geweest voor zowel kunstenaars als wetenschappers, filosofen en schrijvers. De tentoonstelling toont Abrecht Dürer’s beroemde houtsnede van een neushoorn uit 1515. Maar het onderwerp nieuwsgierigheid is ook vandaag de dag nog even relevant als altijd, juist in ons internet tijdperk waarin kennis en informatie altijd en overal aanwezig zijn, en het ons afleidt als nooit tevoren.

De tentoonstelling is ontstaan in samenwerking met de Hayward Gallery en Cabinet Magazine. In de begeleidende publicatie zijn essays van Marina Warner en Brian Dillon opgenomen. Te koop tijdens de tentoonstelling voor 22,50.

“Curiosity is the desire to uncover what lies beyond our present understanding of the world. Alongside wonder, which was traditionally considered the origin of philosophy, curiosity is valued because it leads us into new territories. But historically it has been condemned too as a form of distraction, an attraction to novelty for its own sake or a desire to unveil what is actually none of our business. Like the cabinet of curiosities, which mixed science and art, ancient and modern, reality and fiction, this exhibition refuses to choose between knowledge and pleasure. It juxtaposes historical periods and categories of objects to produce an eccentric map of curiosity in its many senses.” (Curator Brian Dillon)

Met werk van Salvatore Arancio, Rudolph en Leopold Blaschka, Corrine May Botz, Pablo Bronstein, Roger Caillois, Adam Broomberg en Oliver Chanarin, Gerard Byrne, Nina Canell, the Center for Land Use Interpretation, Tacita Dean, Albrecht Dürer, Gunda Förster, Aurélien Froment, Galileo Galilei, Laurent Grasso, Thomas Grünfeld, Susan Hiller, Robert Hooke, Ferrante Imperato, Toril Johannessen, Nina Katchadourian, Jeremy Millar, Matt Mullican, Katie Paterson, Aura Satz, Miroslav Tichý en Richard Wentworth.

Historische voorwerpen die in de tentoonstelling te zien zijn: een collectie gekleurde stenen van Roger Caillois van het Muséum National d'Histoire Naturelle in Parijs; Robert Hooke’s Micrographia met een gedetailleerde illustratie van een vlo; en een uitzonderlijk boek van Galileo met observaties gemaakt door de telescoop.

“Curiosity: Art and the Pleasures of Knowing,” is een Hayward Touring tentoonstelling van Southbank Centre. Georganiseerd in samenwerking met Turner Contemporary, Margate en Cabinet Magazine.

Curiosity – Art and the Pleasures of Knowing

affiche, 2014