When Elephants Come Marching In
Opening: 26 september 18:00 - 21:00 uur
de Appel, Prins Hendrikkade 142, Amsterdam
Detail van Vrijheid, voorgesteld door hedendaagse jongeren en historische figuren, 2014, Jan van de Pavert
Chiara Fumai, ‘The Return of the Invisible Woman (also known as ‘Visites fantastiques de Vito A. au pays du fouet')', 2014, collage and embroidery on Sacher-Masoch's 'Venus in Furs', wall painting, courtesy of the artist and A Palazzo
Links Roland Schimmel, rechts Carl Michael von Hausswolf
Cassander Eeftinck Schattenkerk
Taf Hassam en Xue Mu
Cassander Eeftinck Schattenkerk
Hidenori Mitsue. ‘A Scene on the Ice', 2013, oil on linen, 60 x 110 cm.
Melanie Bonajo, 'Night Soil: Fake Paradise', 2014, rough cut
Roland Schimmel
Cassander Eeftinck Schattenkerk
Carl Michael von Hausswolf
Cassander Eeftinck Schattenkerk
Uit de Appel arts centre bibliotheek
Cassander Eeftinck Schattenkerk
Walter de Maria
Cassander Eeftinck Schattenkerk
Melanie Bonajo, 'Night Soil: Fake Paradise', 2014, rough cut
Cassander Eeftinck Schattenkerk
Xue Mu
Cassander Eeftinck Schattenkerk
Chiara Fumai, ‘The Return of the Invisible Woman (also known as ‘Visites fantastiques de Vito A. au pays du fouet')', 2014, collage and embroidery on Sacher-Masoch's 'Venus in Furs', wall painting, courtesy of the artist and A Palazzo<
Cassander Eeftinck Schattenkerk
Chiara Fumai, ‘The Return of the Invisible Woman (also known as ‘Visites fantastiques de Vito A. au pays du fouet')', 2014, collage and embroidery on Sacher-Masoch's 'Venus in Furs', wall painting, courtesy of the artist and A Palazzo<
cassander Eeftinck Schattenkerk
Taf Hassam, John Ferrari - an American Tragedy, 2008
Cassander Eeftinck Schattenkerk
Taf Hassam, John Ferrari - an American Tragedy, 2008
Cassander Eeftinck Schattenkerk
Xue Mu
Cassander Eeftinck Schattenkerk
Jan van de Pavert en Michael Stubbs
Cassander Eeftinck Schattenkerk
Jan van de Pavert, Vrijheid, voorgesteld door hedendaagse jongeren en historische figuren, 2014
Cassander Eeftinck Schattenkerk
Michael Stubbs
Cassander Eeftinck Schattenkerk
Hugo Canoilas
Cassander Eeftinck Schattenkerk
Hugo Canoilas en Boyle Family
Cassander Eeftinck Schattenkerk
Hidenori Mitsue
Cassander Eeftinck Schattenkerk
links Emilio Moreno en Boyle Family, rechts gerlach en koop
Cassander Eeftinck Schattenkerk
Emilio Moreno
Cassander Eeftinck Schattenkerk
gerlach en koop
Cassander Eeftinck Schattenkerk
Melanie Bonajo, 'Night Soil: Fake Paradise', 2014, rough cut
Cassander Eeftinck Schattenkerk
De tentoonstelling When elephants come marching in: Echo's van de Sixties in de Kunst van Nu verkent hoe de turbulente jaren zestig, bewust of intuïtief, terugkeren in de hedendaagse kunst. Gastcurator Mark Kremer selecteerde werk van veertien kunstenaars, waarin uiteenlopende ideeën en ervaringen uit de sixties resoneren.
Echo's van de Sixties in de kunst van Nu
De jaren zestig staan bekend als een turbulent tijdsgewricht; een periode van protest en activisme, vrijheidsdrang, een terugverlangen naar de natuur, drugsexperimenten en indringende zintuiglijke ervaringen. Er ontstonden twee belangrijke kunstbewegingen die lange sporen hebben getrokken in de Westerse kunst- en cultuurgeschiedenis: Psychedelia en Conceptualisme. De twee worden vaak als tegenpolen beschouwd. Tegenwoordig wordt Psychedelia – kunst en andere uitingen die ontstonden vanuit de drang naar bewustzijnsverruiming – geassocieerd met drugsgebruik, de sub- of tegencultuur en experimentele muziek. Het intellectuele Conceptualisme – beeldende kunst waarin het idee centraal staat – is daarentegen bijna het synoniem van high art.
Vrijgevochten hippies en conceptuele kunstenaars komen daarom maar zelden samen in één zin voor, laat staan dat hun denken en kunst in samenhang wordt bekeken. Het verlangen naar de wilde roes lijkt moeilijk verenigbaar met het streven naar de zuivere idee. Maar is die scheidslijn terecht? En hoe gaan kunstenaars van nu, welbewust of intuïtief, om met die tweeledige erfenis van de jaren zestig?
De tentoonstelling When elephants come marching in: Echo's van de Sixties in de Kunst van Nu verkent hoe de turbulente jaren zestig terugkeren in de hedendaagse kunst. Gastcurator Mark Kremer selecteerde werk van veertien kunstenaars, waarin uiteenlopende ideeën en ervaringen uit de sixties resoneren. Hij laat zien dat de sixties van grote betekenis zijn voor de actuele kunst.
Een aantal voorbeelden. Melanie Bonajo duikt in de wereld van de Ayahuasca, een geestverruimend middel dat ze ziet als de LSD van onze tijd. Jan van de Pavert maakte een monumentale schildering met een lofzang op de vrijheid, terwijl gerlach en koop met een minimale ingreep een confronterend beroep doen op het voorstellingsvermogen. Ook de zintuiglijke ervaring kan in de tentoonstelling worden gekanteld: Carl Michael von Hausswolff nodigt u uit de geestverruimende eigenschappen van verfverdunner te ontdekken en Roland Schimmel laat de kijker zichzelf in de ogen knijpen over wat hij precies ziet.
De titel van deze tentoonstelling is afgeleid van een voorstel voor het (niet uitgevoerde) Project for Hannover (1970) door de Amerikaanse kunstenaar Walter De Maria. Ter gelegenheid van een straatkunst tentoonstelling wilde hij honderd Afrikaanse olifanten naar Hannover vervoeren, en ze op speciaal gemaakte paden laten rondlopen, als nieuwe deelnemers aan het leven in de stad. Dit werk gaat over schaal en kracht, maar het is slechts een gedachte die dat overrompelende beeld in het leven roept.
Voor deze tentoonstelling is voorbereidend onderzoek gedaan in twee MA-workshops in 2008-2009 en 2009-2010 aan het DAI (Dutch Art Institute) te Enschede, die gericht waren op kunst en ideeën uit de jaren zestig.
Kunstenaars: Melanie Bonajo (NL), Boyle Family (UK), Hugo Canoilas (PT/AT), Walter De Maria (USA, 1935-2013), Chiara Fumai (IT), Taf Hassam (UK/NL), Carl Michael von Hausswolff (SE), gerlach en koop (NL), Hidenori Mitsue (JP/NL), Emilio Moreno (ES/NL), Xue Mu (CN/NL), Jan van de Pavert (NL), Roland Schimmel (NL) en Michael Stubbs (UK).
Met dank aan het Mondriaan Fonds en het Amsterdams Fonds voor de Kunst
