tentoonstelling
2014
When Elephants Come Marching In

When Elephants Come Marching In

27.09.2014–11.01.2015
Opening: 26 september 18:00 - 21:00 uur
de Appel, Prins Hendrikkade 142, Amsterdam

De tentoonstelling When elephants come marching in: Echo's van de Sixties in de Kunst van Nu verkent hoe de turbulente jaren zestig, bewust of intuïtief, terugkeren in de hedendaagse kunst. Gastcurator Mark Kremer selecteerde werk van veertien kunstenaars, waarin uiteenlopende ideeën en ervaringen uit de sixties resoneren.

Echo's van de Sixties in de kunst van Nu

De jaren zestig staan bekend als een turbulent tijdsgewricht; een periode van protest en activisme, vrijheidsdrang, een terugverlangen naar de natuur, drugsexperimenten en indringende zintuiglijke ervaringen. Er ontstonden twee belangrijke kunstbewegingen die lange sporen hebben getrokken in de Westerse kunst- en cultuurgeschiedenis: Psychedelia en Conceptualisme. De twee worden vaak als tegenpolen beschouwd. Tegenwoordig wordt Psychedelia – kunst en andere uitingen die ontstonden vanuit de drang naar bewustzijnsverruiming – geassocieerd met drugsgebruik, de sub- of tegencultuur en experimentele muziek. Het intellectuele Conceptualisme – beeldende kunst waarin het idee centraal staat – is daarentegen bijna het synoniem van high art.

Vrijgevochten hippies en conceptuele kunstenaars komen daarom maar zelden samen in één zin voor, laat staan dat hun denken en kunst in samenhang wordt bekeken. Het verlangen naar de wilde roes lijkt moeilijk verenigbaar met het streven naar de zuivere idee. Maar is die scheidslijn terecht? En hoe gaan kunstenaars van nu, welbewust of intuïtief, om met die tweeledige erfenis van de jaren zestig?

De tentoonstelling When elephants come marching in: Echo's van de Sixties in de Kunst van Nu verkent hoe de turbulente jaren zestig terugkeren in de hedendaagse kunst. Gastcurator Mark Kremer selecteerde werk van veertien kunstenaars, waarin uiteenlopende ideeën en ervaringen uit de sixties resoneren. Hij laat zien dat de sixties van grote betekenis zijn voor de actuele kunst.

Een aantal voorbeelden. Melanie Bonajo duikt in de wereld van de Ayahuasca, een geestverruimend middel dat ze ziet als de LSD van onze tijd. Jan van de Pavert maakte een monumentale schildering met een lofzang op de vrijheid, terwijl gerlach en koop met een minimale ingreep een confronterend beroep doen op het voorstellingsvermogen. Ook de zintuiglijke ervaring kan in de tentoonstelling worden gekanteld: Carl Michael von Hausswolff nodigt u uit de geestverruimende eigenschappen van verfverdunner te ontdekken en Roland Schimmel laat de kijker zichzelf in de ogen knijpen over wat hij precies ziet.

De titel van deze tentoonstelling is afgeleid van een voorstel voor het (niet uitgevoerde) Project for Hannover (1970) door de Amerikaanse kunstenaar Walter De Maria. Ter gelegenheid van een straatkunst tentoonstelling wilde hij honderd Afrikaanse olifanten naar Hannover vervoeren, en ze op speciaal gemaakte paden laten rondlopen, als nieuwe deelnemers aan het leven in de stad. Dit werk gaat over schaal en kracht, maar het is slechts een gedachte die dat overrompelende beeld in het leven roept.

Voor deze tentoonstelling is voorbereidend onderzoek gedaan in twee MA-workshops in 2008-2009 en 2009-2010 aan het DAI (Dutch Art Institute) te Enschede, die gericht waren op kunst en ideeën uit de jaren zestig.

Kunstenaars: Melanie Bonajo (NL), Boyle Family (UK), Hugo Canoilas (PT/AT), Walter De Maria (USA, 1935-2013), Chiara Fumai (IT), Taf Hassam (UK/NL), Carl Michael von Hausswolff (SE), gerlach en koop (NL), Hidenori Mitsue (JP/NL), Emilio Moreno (ES/NL), Xue Mu (CN/NL), Jan van de Pavert (NL), Roland Schimmel (NL) en Michael Stubbs (UK).

Met dank aan het Mondriaan Fonds en het Amsterdams Fonds voor de Kunst

When Elephants Come Marching In

affiche, 2014