Absalon & Elaine Reichek "Absalon & Elaine Reichek"
            26.03–08.05.1994
de Appel, Nieuwe Spiegelstraat 10, Amsterdam
        de Appel, Nieuwe Spiegelstraat 10, Amsterdam
 
                            
                                                       Absalon, Proposition d'objets quotidiens, 1990
© Cary Markerink, Amsterdam
                        
                    © Cary Markerink, Amsterdam
 
                            
                                                       Absalon, Cellule no. 1, 1992
© Cary Markerink, Amsterdam
                        
                    © Cary Markerink, Amsterdam
 
                            
                                                       Elaine Reichek, Tepee Covers, 1994
© Cary Markerink, Amsterdam
                        
                    © Cary Markerink, Amsterdam
 
                            
                                                       Elaine Reichek, Double Blackfoot Teepee, 1990
© Cary Markerink, Amsterdam
                        
                    © Cary Markerink, Amsterdam
            'In februari 1993 was het contact ontstaan met Absalon over een tentoonstelling die gerealiseerd zou worden in het kader van de 'Franse kunst in Nederland' manifestatie. Zijn tentoonstelling moest uiteindelijk uitgevoerd worden aan de hand van instructies en in aanwezigheid van twee van zijn assistenten, toen Absalon in oktober 1993 onverwacht vroeg overleed. Op 28-jarige leeftijd had hij echter al een omvangrijk oeuvre opgebouwd, dat voor kunstenaars en  architecten vernieuwende ideeën leverde, maar nooit eerder in Nederland getoond was. De Appel toonde twee proposities voor woningen (Cellules), enkele sculpturen en zes videotapes. De Cellules, sobere witte eenpersoons-wooncellen, konden worden gezien als letterlijke archetypen van onderkomens, beschuttingen tegen de buitenwereld, maar ook als 'mentale' ruimtes van concentratie en afzondering. De videotapes toonden eenzelfde reductie tot het meest essentiële: interieurs die op obsessionele wijze met de camera worden afgetast of handelingen die eindeloos herhaald worden. De tentoonstelling werd in vergelijkbare vorm overgenomen door het Carré d'Art in Nîmes (Frankrijk).
Voor deze tentoonstelling onderzocht de Amerikaanse kunstenaar Elaine Reichek woonvormen van oorspronkelijke volken, zoals de Indianen in Noord-Amerika. Aan de hand van foto's maakt haar werk inzichtelijk hoe er geleefd werd en hoe dat door de overheersende macht is vastgelegd. Haar wollen tenten, zelf gebreid naar de informatie op de foto's, symboliseren door hun ambachtelijkheid en langdurig en intensief maakproces, de aandacht en het respect die deze volkeren hebben moeten ontberen.' (Jaarverslag De Appel 1994)
Publicaties:
Absalon, 1994. De Appel & Carré d’Art Nîmes. Tekst: Saskia Bos, Guy Tosatto, Jean-Christophe Ammann. Redactie: Edna van Duyn. Frans & Engels. Incl. bio- & bibliografie. 48 pagina's: 19 zwart-wit, 19 x 25 cm. Hardcover. Ontwerp: Irma Boom.  € 11,-. 
Elaine Reichek. Model Homes, 1994. Tekst:  Homi K. Bhabha. Nederlands & Engels. 10 ansichtkaarten, 3 kleur, in portfolio 19 x 25 cm.  Ontwerp: Irma Boom.  UITVERKOCHT
        
		
		
        
                    
                    See also
                
                
             
         
         
         
         
         
                    