Bestand
NODE #3

NODE #3

NODE #3 geluidswerken bij De Appel

Met een serie performances en interactieve events in het auditorium van Broedplaats Lely wordt een hedendaagse aanval ingezet op het gehoor. 20 april: Tijdens de opening van BRACE FOR IMPACT debuteert kunstenaarsduo echo+seashell met hun nieuwe muzikale performance I’d Rather Be in a Spaceship Than on a Sinking Titanic. Deze opvoering - die het midden houdt tussen een retro-ruimtelanding en Chanel no. 5 - is een futuristisch zelfportret van door de ruimte zwevende cherubijnse engeltjes, waarbij alleen hun dansende schaduwen hier op aarde vallen. 5 mei: Voor Cilia Erens is de wereld een serie onontdekte ruimtegeluiden. Elk geluid heeft een eigen identiteit, die zich alleen manifesteert wanneer er een breuk tussen het auditieve en het zichtbare optreedt. Erens gebruikt veldopnames om het publiek hun directe omgeving te laten horen. 14 mei: Elk jaar worden wereldwijd miljoenen tonnen afval weggegooid die eindigen op stortplaatsen in de armste delen van de wereld. Jacob Kirkegaard presenteert Thrum, een geluidsportret van een dergelijke plek in Addis Ababa, Ethiopië. Het werk zoomt in op het geluid van het industriële gedeelte van Merkato, de grootste openluchtmarkt van Afrika. Op de ijzer- en metaalafdeling zijn honderden mannen de hele dag bezig olievaten te bewerken. Door dergelijke 'consumptiegeluiden' te laten horen, vestigt Kirkegaard in zijn opnames de aandacht op het diepgewortelde probleem van het afvalmateriaal van de kapitalistische samenleving.
( BRACE FOR IMPACT )