tentoonstelling
1996
Hybrids

Hybrids

01.06–18.08.1996
de Appel, Nieuwe Spiegelstraat 10, Amsterdam

'De tentoonstelling Hybrids toont nieuw gecreëerde vormen in de natuur en de reacties en commentaren daarop van beeldend kunstenaars. Door genetische modificatie en andere biotechnologische ingrepen zijn nieuwe verschijningsvormen ontstaan. Eigenschappen, als kleur, afmeting en vorm, die een soort tot een soort maken worden door biotechnologie verwisseld en veranderd. Witlof was altijd wit, maar is nu ook verkrijgbaar als roodlof. Er ontstaan vliegen met 14 ogen, kikkers met meerdere hoofden, tulpen worden zwart, mussen wit. Een reuzenoor op pootjes in de schildering van de hel door Jeroen Bosch wordt in zijn absurditeit ingehaald door de recent ontwikkelde muis met het menselijk oor op de rug. Hybrids laat zien dat de verbeelding niet langer alleen het terrein is van kunstenaars. Beelden die voortkomen uit nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen zijn vaak absurder dan de wildste fantasie. Een aantal kunstenaars dat reageert en commentaar geeft op de hybriden van de 'wetenschap als kunst' is uitgenodigd werk te presenteren.' (Persbericht De Appel) Catalogus: Hybrids, 1997. Art Orienté objet, Matthew Barney, Mat Collishaw, Mark Dion, Maria Eichhorn, Thomas Grünfeld, Carsten Höller, Daniëlle Kwaaitaal, Matt Mullican, Orlan, Marc Quinn en Q.S. Serafijn. Tekst: Saskia Bos, Clive Kellner, Adam Szymczyk, Annie Fletcher en kunstenaars. Nederlands & Engels. 88 pp., 9 f.c., 26 z-w., 16.5 x 21 cm. Soft cover. Ontwerp: Irma Boom. Prijs voor Beste Boek Ontwerp 1998. ISBN 90 73501 36 9. € 15,-.

See also