Housewarming: 
A Happy Ending, part IV:
A Dweller's Longing by Jumana Emil Abboud
and Salia de la tierra by Mercedes Azpilicueta (by private invitation)

On this day we welcome guests by invitation. On Thursday 7 March we will be open to the public with the same programme of performances.

Schedule:

17:30 Doors open


18:20 Opening remarks

18:30 - 19:00
Salía de la tierra [It came out of the earth], 2024
Performance (and cleansing ritual) by Mercedes Azpilicueta with sound by Constanza Castagnet

19:00-19:30 break

19:30 - 20:15
A Happy Ending, part IV: A Dweller's Longing, 2024
Performance by Jumana Emil Abboud

A Happy Ending, part IV: A Dweller's Longing
Performance by Jumana Emil Abboud

De kunstenaar wil een volksverhaal oproepen van negen of negenhonderd jaar geleden, een verhaal uit Palestina, en uit de wereld. Een verhaal dat door de wereld van vandaag wordt verworpen. Abboud’s verhalen komen voort uit verschillende bedreigde waterbronnen in Palestina en de overgeërfde verhalen die ze door de tijd heen hebben geïnspireerd. Wat zich ontvouwt, terwijl de kunstenaar ons door het natuurlijke landschap leidt, is een gelaagd gedicht dat onderwerpen als wateroverlevering, mythe, metafoor, verbeelding en publieksparticipatie omvat. Allen in reactie op de complexiteit van hedendaagse menselijke en meer-dan-menselijke verwikkelingen.

Salía de la tierra [It came out of the earth]
Housewarming cleansing ritual and performance by Mercedes Azpilicueta with sound by Constanza Castagnet

De artistieke praktijk van Mercedes Azpilicueta brengt verschillende figuren samen uit het verleden en het heden, die het kwetsbare of collectieve lichaam aankaarten vanuit een decoloniaal feministisch perspectief. In vloeiende, associatieve verbanden confronteert ze starre verhalen uit de geschiedenis in een poging deze te ontmantelen en ruimte te maken voor affectieve en dissidente stemmen. Zodoende uit haar werk zich in performatieve en sculpturale installaties, geïnspireerd door speculatieve en fictieve Latijns- Amerikaanse literatuur, neobarokke kunstgeschiedenis, hedendaagse populaire cultuur en nieuw materialistische theorie. In Salía de la tierra initieert Mercedes een reiniging van het gebouw met salie, laurier en rozemarijn. De Ruda-plant zal ook in de geest aanwezig zijn. De kunstenaar leest een brief voor aan de genodigden, die gedichten, verwijzingen naar performances uit het archief en muziek bevat. Als overblijfsel van de performance zal een altaar, samengesteld door het team van de Appel, worden achtergelaten in de tentoonstellingsruimte.