Opening
15 juni 2022

Tentoonstelling
15 juni – 30 september 2022
woensdag t/m vrijdag 12:00 – 18:00

Over de tentoonstelling

Stephan Keppel (Anna Paulowna, 1973) fotografeert het stedelijke weefsel waar hij doorheen dwaalt, maar niet door het vangen van haar grotere structuren, of louter de architectonische of sociale componenten die een stad bepalen. Met zijn camera richt hij zijn blik juist op de details die door onze dagelijkse kijken meestal over het hoofd worden gezien. Hij zoekt naar patronen in dat weefsel, naar de kleine hechtingen in onze grootstedelijke realiteit, of beter nog, daar waar de configuratie van het stadsweefsel wegglijdt of is uitgerekt en gemanipuleerd door gebruik. Tijdens zijn uitstapjes kadert en vangt hij de vele verschillende kleinere ritmes en patronen die aanwezig zijn in ons dagelijkse stadsleven.

Er wordt weleens gezegd dat Keppel met zijn werk ‘het marginale’ in het centrum plaatst. Dat is waar als wij het marginale hier niet alleen begrijpen als de locatie van zijn onderwerp in de stad zelf – hoewel dat bij sommige van zijn publicaties wel de context is van waaruit hij vertrok. Marginaal is evengoed relevant als het gaat om wat er gebeurt na het maken van de foto, namelijk dat hij de weergave – of reproductie – van het onderwerp dat hij heeft vastgelegd opnieuw tot onderwerp maakt, waardoor het 'originele' werk secundair of marginaal wordt. Of dit nu via publicaties gebeurt, omdat hij de objecten die hij heeft vastgelegd naast hun fotografische interpretatie ook presenteert, of omdat hij de toon, kleur en kadering van een gedrukte afbeelding sterk verandert. Keppel's relatie met fotografie is niet louter als een instrument voor het vastleggen en het reproduceren van onze stedelijke omgeving, maar meer als een gereedschap om voortdurend de details van de stad uit elkaar te halen en opnieuw te transformeren, om zo te laten zien welke deeltjes deze omgeving uniek en bijzonder maken.

In de Livingroom van de Appel is binnenkort Keppel’s werk te zien als het eerste hoofdstuk in een samenwerking die uit twee delen bestaat. Voor dit project heeft hij zijn uitgebreide fotoarchief van Amsterdam toegespitst op Nieuw-West sinds 2017, het moment waarop de Appel dit stadsdeel en Broedplaats Lely betrok. Elk beeld is relevant in het kader van de snelle veranderingen door gentrificatie die buiten de muren van dit gebouw zichtbaar worden. Zijn selectie is gebaseerd op beelden en relikwieën van buiten, maar ook geïnspireerd door de specifieke interieurarchitectuur van de ruimte zelf. Die werkelijkheid van buiten komt terug bij het tweede hoofdstuk van dit project, in de vorm van een krant die in heel Nieuw-West en daarbuiten verspreid zal worden.

Schets 'Soft Curve' door Stephan Keppel, 2022

Over de kunstenaar

Stephan Keppel (Anna Paulowna, 1973) studeerde kunst aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag (1994-1998), en sindsdien werkt hij uitsluitend met fotografische- en printtechnieken. Hij verhuisde zijn studio naar Amsterdam in 2003, en begon een printstudio in zijn geboorteplaats Anna Paulowna, in de voormalige boerderij van zijn familie. In zijn werk zijn de perifere condities van architectuur altijd het beginpunt geweest, maar recentelijk richt hij zich meer specifiek op de overblijfsels van die condities. Zijn projecten kunnen beschreven worden als stedelijke symfonieën, waarbij zich een levendig spel ontvouwt tussen fotografie, grafisch design, oudere opnamen, scans en xerox adrukken. Om het in muzikale termen uit te drukken: zijn werk is vervuld van resonantie.

Keppel's boeken zijn opgenomen in de collecties van verschillende musea, waaronder Stedelijk Museum Amsterdam, Stadsarchief Amsterdam, Nederlands Fotomuseum in Rotterdam, Centre for Architecture in New York en Canadian Centre for Architecture in Montreal. Keppel won de Somfy Photography Award 2020 voor een installatie in het Nederlands Fotomuseum.