Jason Dodge



In de laatste drie weken van The Broad Church of Night, zijn najaarsshow van 2018 in het Neubauer Collegium (University of Chicago), verving Jason Dodge de tentoonstelling met een gedicht van Ishion Hutchinson. Dit is niet de eerste keer dat fysieke afwezigheid in zijn werk voorkomt. Deze specifieke afwezigheid schept ruimte voor iets wat gevoeld wordt, maar onzichtbaar of onuitgesproken blijft. In zijn eigen woorden, is "narratief een afleiding'', waardoor Jason werkt met een ander soort taalgebruik. Hij betrekt mensen die hij niet kent bij zijn vertrouwenskring - een vertrouwen dat niet alleen voortkomt uit de overtuiging dat een persoon onvertelde verhalen kan ontdekken, maar ook uit de acceptatie dat elk leven de inhoud van zijn werk verandert. Hetzelfde vertrouwen en vrijheid wordt gedeeld met de lezer van zijn publicaties, die hij onder de noemer fivehundrendplaces uitgeeft. Deze titel indiceert de plaatsgebonden kracht van de poëtische taal. Hij ziet gedichten als objecten die gecreëerd worden in de ruimte van een pagina, en kunstwerken als een beeldtaal die een ruimte in een plaats kan veranderen.
Elk werk roept vreemde, vertrouwde gevoelens op en maakt vooral ruimte om deze gevoelens te verwerken. Door het poëtische aspect van alledaagse objecten open te stellen, geeft Jason een stem aan persoonlijke symbolen, waarbij hij zich richt op hoe, in plaats van wat, de dingen betekenen. Een allemansvriend, zelf een ander soort dichter, een bij, zoals in Dorothea Lasky's essay As soon as the invented language enters us something else will vibrate in our skin[1], gepubliceerd ter gelegenheid van Dodge's tentoonstelling onder dezelfde naam.
In een metamorfose van dichters tot bijen, en van gedichten tot hun werk, schrijft Lasky: ''De bij houdt de magie vast - honing - die de stem van de dichter maakt. Dat kan een ik laten spreken. En daarom wordt de ik in gedichten niet alleen de machtige bij, maar respecteert het de werkethiek van de bij en probeert die in veel gevallen na te bootsen. De nederige ik ontstaat zo in de magie van de bij, en neemt dan die magie mee in hun gedichten.
[1] Het essay The Bees werd in eerste instantie gepubliceerd door Wave Books in Animal van Dorothea Lasky.
terug naar This may or may not be a true story or a lesson in resistance