CP conferentie: What Do We Do When We Are Doing It?
Stedelijk Museum, Amsterdam

MRZYK & MORICEAU, Zonder titel (# 715.2002), 2002.
Courtesy of the artists and Air de Paris, Paris.
In nauwe samenwerking met het Stedelijk Museum presenteert de Appel arts centre met trots de conferentie What Do We Do When We Are Doing It: Models for a Future School of Curating. Dit evenement brengt kunstenaars, curatoren en onderzoekers bijeen die zich bezig houden met de huidige ontwikkelingen en actuele kwesties binnen het werkterrein van de curator. Een belangrijk discussiepunt is hierbij in hoeverre deze hun neerslag vinden in de curricula van de curatorenopleidingen.
Sprekers zijn onder meer Patrick Duarte Flores, Clare Butcher, Davide Quadrio, Vesna Madzoski, Maria Hlavajova, Jan Debbaut, Victoria Walsh, Ann Demeester, Bassam el Baroni, Jonas Zakaitis, Antonia Alampi en Vivian Sky Rehberg.
What Do We Do When We Are Doing It?
Models for a Future School of Curating
Locatie: Teijin auditorium, Stedelijk Museum Amsterdam
tijd: 14:00 - 18:00 uur
Voertaal: Engels
Toegang: entreeprijs Stedelijk Museum
Reserveren: noodzakelijk. Reserveer hier
In nauwe samenwerking met het Stedelijk Museum presenteert de Appel arts centre met trots de conferentie What Do We Do When We Are Doing It: Models for a Future School of Curating. Dit evenement brengt kunstenaars, curatoren en onderzoekers bijeen die zich bezig houden met de huidige ontwikkelingen en actuele kwesties binnen het werkterrein van de curator. Een belangrijk discussiepunt is hierbij in hoeverre deze hun neerslag vinden in de curricula van de curatorenopleidingen.
In de presentaties en gesprekken zullen de volgende vragen aan bod komen: hoe kan een hernieuwde belangstelling voor de positie van het publiek – in een tijd waarin populisme aan terrein wint – vertaald worden naar het tentoonstellingsonderwijs? Moet onderzoek een integraal onderdeel zijn van het lespakket voor curatoren of moet het onderwijs zich meer richten op de praktische aspecten van het vak? Hoe verhoudt het onderwijs voor de non-profit sector zich tot de commerciële kant van tentoonstellingsmaken? En hoe kan onderwijs voor curatoren ingaan op de kwestie van curatorschap in de publieke sfeer, waarbij lokale en plaatsgebonden vraagstukken aan bod komen tegen de achtergrond van een geglobaliseerde wereld? Wat voor tendensen zijn er op dit moment in de hedendaagse beeldende kunst en de tentoonstellingspraktijk en welke impact hebben deze op wat en hoe curatoren in de toekomst worden onderwezen? De sprekers zijn uitgenodigd hun verbeelding te laten spreken over het ideale en potentiële curriculum voor een toekomstig programma voor curatoren.
Sprekers zijn onder meer Patrick Duarte Flores, Clare Butcher, Davide Quadrio, Vesna Madzoski, Maria Hlavajova, Jan Debbaut, Victoria Walsh, Ann Demeester, Bassam el Baroni, Jonas Zakaitis, Antonia Alampi en Vivian Sky Rehberg.
Extra achtergrondinformatie:
'Waarom zou je iets repareren als het niet stuk is?' is een gezegde dat niet van toepassing schijnt te zijn op het culturele veld. De meeste mensen die bij culturele instellingen werken voelen een noodzaak steeds opnieuw na te gaan hoe zij werken en hoe processen kunnen worden verbeterd, ook als de gebruikte methodes zonder al te grote tekortkomingen lijken te werken. Dit geldt ook voor het Appel Curatorial Programme. Vanaf 1994 fungeert het Curatorial Programme van kunstcentrum de Appel als een 'trainingskamp' waar jonge curatoren zich in korte tijd een pakket aan ervaringen en vaardigheden eigen maken waarmee ze hun persoonlijke carrière verder kunnen uitbouwen. Het tien maanden omvattende Curatorial Programme kreeg zijn huidige vorm in 2006 toen directeur Ann Demeester het een nieuwe vorm gaf, met een herzien curriculum, een groter docententeam en specifieke nadruk op een 'verruimde opvatting van het curatorschap' en op de notie van 'curatorschap dat reageert op haar context'. In samenwerking met de Fair Gallery werd er een parallel onderwijstraject gestart, The Gallerist Programme, dat een kader schept voor de curatoriale en professionele ontwikkeling van galeriehouders.
In 2014 viert het Appel Curatorial Programme zijn twintigste verjaardag. In die twintig jaar zijn in West-Europa en Noord-Amerika curatorenopleidingen als paddenstoelen uit de grond geschoten: van niet-geformaliseerde cursussen en MA-opleidingen tot PhD-programma’s en andere postdoctorale vormen van onderwijs. Ondanks de grote populariteit van het programma en het gegeven dat deskundigen het CP nog altijd beschouwen als een exemplarisch en 'archetypisch' model voor een curatorenopleiding, voelen het team en de directeur van de Appel de behoefte haar eigen programma en werkwijze opnieuw aan onderzoek te onderwerpen om ervoor te zorgen dat het programma de jongste ontwikkelingen in het veld recht blijft doen. In het licht van de benoeming van een nieuwe directeur wil deze conferentie discussievragen aan de orde stellen die als richtingwijzers kunnen dienen, mocht het programma in de toekomst in een nieuwe vorm worden gegoten.
What Do We Do When We Are Doing it? is deel van een drie jaar durend onderzoeksproject over de richting die het Curatorial Programme van kunstcentrum de Appel in de toekomst moet krijgen. Het bestaat uit een reeks (niet-openbare) ontmoetingen tussen deskundigen en studenten, werkgroepen en (openbare) conferenties. Het onderzoeksproject wordt ondersteund door de Stichting AMMODO.