lezing/discussie
1987
Richard Deacon "The role of public art"

Richard Deacon "The role of public art"

10.05.1987
de Appel, Prinseneiland 7, Amsterdam
‘Richard Deacon (1949) is een van de kunstenaars die aan de ‘Münster-tentoonstelling’ meedoen. Op twee hoeken van de Tibusstrasse plaatst hij autonome sculpturen die de verstoorde eenheid van de straat, die door dwarsstraten onderbroken wordt, opheffen. Deacon zal naar aanleiding van de Skulptur Projekte in Münster op het gegeven 'private art' (atelier en galerie) en 'public art' ingaan. ‘De manieren waarop wij tegen de wereld aankijken, worden weerspiegeld in de ideeën die we erover hebben. De relatie tussen mensen en dingen is complex, kent vele facetten en is voortdurend van belang. Een aspect van die relatie heeft te maken met een gevoel voor plaats, een ander met een gevoel voor identiteit. Dingen kunnen zowel privé als publiek zijn; we gebruiken dingen, en we lijken erop; dingen helpen ons te handelen, verrassen ons en verdwijnen als we ernaar op zoek gaan; dingen kunnen gewichtige, diepgaande betekenissen dragen - de 'Steen van Scone' bijvoorbeeld of de 'Elgin Marbles' -; dingen kunnen ons een tastbaar contact geven met anderen. Zo vond ik ooit een vuurstenen speerpunt. Het idee dat het zesduizend jaar geleden was dat iemand hem voor het laatst had aangeraakt was verschrikkelijk spannend.’ (R. Deacon in de catalogus Sonsbeek 86, p. 100.)’ ('Zondagmiddagen: Richard Deacon - The role of public art', Nieuwsbrief De Appel, 2 (1987) 2.)