tentoonstelling
2002
Muntean/Rosenblum "To die for"

Muntean/Rosenblum "To die for"

01.06–25.08.2002
de Appel, Nieuwe Spiegelstraat 10, Amsterdam

‘In hun installatie voor De Appel gebruiken Muntean/Rosenblum het ruimtelijke karakter van de zalen op de eerste verdieping: ze verbinden de ramen aan de voorkant met de ramen aan de achterkant door een buitenproportioneel trimapparaat te maken, dat de gehele ruimte transformeert tot een fitness studio. Terwijl de aan het plafond hangende monitors beelden vertonen van een wereld van een volmaakt welzijn en eilandjes met handdoeken en planten een paradijs creëren van lichamelijke ontspanning, confronteren de schilderijen en films vol beelden van parkeerterreinen de kijker met de trieste realiteit van het hedendaagse stadsleven. Tentoonstellingen van Muntean/Rosenblum bestaan uit een mengvorm van verschillende genres. Het kunstenaarsduo combineert sculpturen met schilderijen en de foto's in hun tableau-vivants zijn niet alleen een platform van performances maar ook visuele documentatie van een actie. Zowel in hun schilderijen, foto's of 'levende beeldhouwwerken' (bewegingloze acteurs, die op de personages in hun schilderijen lijken), spelen adolescenten de hoofdrol: jonge mensen, op de drempel van volwassenheid, gekleed in sport- of vrijetijdskleding, afgebeeld op stedelijke non-plekken of in interieurs. De kunstenaars ontlenen beelden uit mode- en lifestylebladen om ze vervolgens te transformeren tot figuren zonder identiteit die met hun voorkomen herinneren aan christelijke iconografie. Spreuken en kreten staan in de marges van hun schilderijen opgetekend. Ze fungeren als onderschriften bij het werk en zijn afkomstig uit een steeds groeiend archief dat de kunstenaars bijhouden. Een witte kantlijn, een belangrijk onderdeel binnen de beelden van Muntean/Rosenblum, impliceert dat het werk niet geheel ontleend is, dat er sprake is van relativering en dat het niet compleet is. Muntean/Rosenblums manier van beeldcompositie suggereert dat hun schilderijen in een aantal onzichtbare stukken is verdeeld, zoals in digitale fotografie, waar schaduwen niet corresponderen met de figuren en een omtrek of ruimte tussen elk lichaam of oppervlak bijna niet waarneembaar is. Elk element van het schilderij bestaat binnen zijn eigen ruimte, vreemd geïsoleerd van de context eromheen. Muntean/Rosenblum proberen een gevoel van spiritualiteit te destilleren uit het oppervlakkige, vervreemdende schouwspel van de consumentencultuur, waarin het alleen maar gaat om 'aangepast gedrag', om iedereen die hetzelfde doet. Constructie en transformatie zijn daarbij de magische woorden: de werkelijkheid is niet toegestaan te direct te zijn of te dichtbij te komen.’ (Persbericht De Appel) Muntean/Rosenblum. To Die For, 2002. De Appel, Gallery Georg Kargl, Vienna, Interim Art, London. Tekst Cerith Wyn Evans, Adam Szymczyk, Muntean/Rosenblum. Nederlands & Engels. 128 pp. f.c. 19.5 x 24 cm. Ontwerp I. Boom / S. Beeren. ISBN 90 73501 57 1. € 25,-.

See also