tentoonstelling
2000
Christian Jankowski & Anri Sala…

Christian Jankowski & Anri Sala "Christian Jankowski & Anri Sala"

04.11.2000–07.01.2001
de Appel, Nieuwe Spiegelstraat 10, Amsterdam

‘Aan twee jonge kunstenaars, wier werken de laatste anderhalf jaar internationaal veel opzien hebben gebaard, wijdt De Appel elk een solopresentatie. Voor Christian Jankowski is de belangstelling met name begonnen na de Biënnale van Venetië in 1999 en na German Open in Wolfsburg: inmiddels is hij een van de vier kandidaten voor de Prijs van de Neue Nationalgalerie in Berlijn, die in december uitgereikt wordt. Hoewel Anri Sala zijn opleiding nog maar net heeft afgemaakt, maken zijn deelname aan After the Wall (Stockholm 1999, nu in Berlijn te zien) en aan Manifesta 3, dat ook hij met grote aandacht wordt gevolgd. Beide kunstenaars tonen hun werk op videomonitoren en -projectoren. Beiden gebruiken, zoals zoveel kunstenaars vandaag de dag, de narratieve structuur van een filmisch verhaal om hun idee vorm te geven. Maar in tegenstelling tot veel hedendaags werk waarin kleine individuele geschiedenissen worden verteld, gaat de betekenis hier verder en blijkt het verhaal een symbolische en/of metaforische kwaliteit te hebben die de positie van de kunstenaar in de maatschappij betreft. Bij Jankowski gaat het vaak om geestige, speelse commentaren op situaties waarin een kunstenaar verzeild raakt: zo is Telemistica gebaseerd op meerdere interviews met Italiaanse tv-presentatoren van horoscoopprogramma’s waarin de kunstenaar zijn twijfels, verlangens en idealen uitgebreid bespreekt voor een groot publiek. Het ironische effect slaat terug op het curieus soort programma en haar trouwe kijkers, maar stelt tegelijkertijd ook het kunstbedrijf aan de kaak, met haar Biënnales, rondreizende kunstenaars en prijzencircus. In The Matrix Effect relativeert Jankowski ook de roem van oudere collega’s door ze door kinderen te laten spelen, die dankzij een ‘time warp’ terugkijken op hun oeuvre. Gaat het bij Jankowski toch vooral om het scherp analyseren van situaties binnen de werkelijkheid van de kunst, Sala daarentegen onderzoekt de geografie van zijn herkomst in vergelijking met het heden. In Intervista confronteert hij zijn moeder met haar politieke verleden. Door de manier waarop hij dat verbeeldt, levert Sala echter ook commentaar op de veranderende geschiedenis van de film en hoe film gemaakt wordt, een meerwaarde die zijn werk uittilt boven het louter particuliere.’ (Uitnodiging De Appel) Catalogi: Christian Jankowski. Play, 2001. Tekst: Jörg Heiser. Nederlands & Engels. Met bio- & bibliografie. 128 pp., f.c., 22 x 17 cm. Soft cover. Ontwerp: Christian Jankowski & Irma Boom. ISBN 90 73501 52 0. € 18,- Anri Sala, 2000. De Appel, Galerie Crousel, Parijs, Johnen + Schöttle, Keulen. Tekst: Nicolaus Schafhausen, Edi Muka, Alexandre Costanzo. Nederlands & Engels. Met bio- & bibiografie. 48 pp., f.c., 17 x 22 cm. Soft cover. Ontwerp: Anri Sala & Irma Boom. ISBN 90 73501 51 2. € 10,-

Anri Sala / Christian Jankowski

affiche, 2000

See also