tentoonstelling
1999
Fireworks

Fireworks

12.11.1999–03.01.2000
de Appel, Nieuwe Spiegelstraat 10, Amsterdam

‘Aan het einde van het millennium presenteert De Appel Fireworks, een internationale groepstentoonstelling met werken die zich op verschillende wijze verhouden tot explosies van energie. Metaforisch zijn de energieën die zich bewegen tussen de personages in de film van Ann-Sofi Sidén en de mannen en één vrouw in de video-installatie van Katarzyna Kozyra. De gespannen relatie tussen een psychiater en 'QM' - de 'queen of mud' gespeeld door Sidén zelf - is het onderwerp van een speelfilm met zowel erotische als thrillerachtige aspecten. Kozyra's beelden uit een mannenbadhuis waar zijzelf als man vermomd rondloopt, brachten de toeschouwers van het Poolse paviljoen op de zojuist afgelopen Biennale in Venetië in een voyeuristische positie. De intrigerende registratie van blote mannen die zich onbewust zijn van camera's en een vrouw, belicht verschillende aspecten binnen verhoudingen tussen mannen en vrouwen. Johan Grimonprez's stills uit Dial H-I-S-T-O-R-Y tonen de gezichten van de mensen verantwoordelijk voor de vliegtuigkapingen uit deze eeuw. Aan de op de Documenta X getoonde film zijn niet-stereotiepe portretten van de daders ontleend. Er ontstaat een wrijving tussen de onschuldig lijkende gezichten van de kapers en hun vurig fanatisme. Gerald van der Kaap onderzoekt de polaire werking van beeld en geluid. Clichébeelden worden met nieuwe inhouden opgeladen, doordat de bezoeker in een door Van der Kaap speciaal ontworpen zitkuil verschillende soundtracks bij de beelden kan kiezen. De muziek werkt als een oplaadbare batterij, waardoor de films een steeds wisselende betekenis krijgen. Een directe verwijzing naar explosief geweld, agressie en verborgen gevaar is het werk Land Mines van Ayse Erkmen. Land Mines is gebaseerd op een boek van het Rode Kruis waarin verschillende typen landmijnen worden beschreven en afgebeeld. De esthetische voorwerpen zien er verdacht aantrekkelijk uit. Speciaal voor De Appel zal Simon Starling een nieuw werk produceren. Voor dit project gaat hij uit van de culturele en economische relaties die Nederland en Suriname van oudsher hebben. Door middel van een aluminium boot verwijst Starling naar het transport over water dat tussen Nederland en Suriname veel heeft plaatsgevonden. Een omzet van energie zal plaatsvinden als Starling het belangrijkste Surinaamse exportproduct als gewicht opheft tegen de gebruikte accu.’ (Persbericht De Appel)

Fireworks

affiche, 1999

See also