tentoonstelling
1997
Mark Manders "Zelfportret als gebouw"

Mark Manders "Zelfportret als gebouw"

17.01–16.03.1997
de Appel, Nieuwe Spiegelstraat 10, Amsterdam

‘Met een zekere afstand bekijkt Mark Manders zijn activiteit als beeldend kunstenaar wanneer hij de vraag stelt: "Wat is nou mooier? Het woord 'kopje' of het kopje op zich?"; om vervolgens voor het 'werkelijke kopje' te kiezen vanwege de kleur en de mogelijkheid van het ding om licht en schaduw te vangen. De vraagstelling geeft Manders' manier van denkend kijken weer: een voortdurende verwondering over het feit dat een gedachte, of een abstract begrip als het woord 'vier' een concreet beeld oproept en omgekeerd, dat een beeld ook een gedachte of emotie teweegbrengt. Op het wegvallen van het onderscheid tussen de dingen en het denken is zijn oeuvre gebaseerd. Een oeuvre dat samenvalt met zijn 'Zelfportret als gebouw', de overkoepelende titel en verzamelnaam voor werken en begrippen die in de verschillende ruimtes van dit gebouw hun plaats vinden. Objecten worden door Manders vaak aan elkaar verbonden of zo naast elkaar gelegd dat ze eruit zien of ze nog in elkaar gezet moeten worden: de losse onderdelen van het Zelfportret hebben meer weg van woorden dan van zinnen. Het gebouw krijgt hiermee de gedaante van een niet-alfabetische encyclopedie. Vaak ook liggen Manders' sculpturen op de grond: de gladde vos met een eraan vastgebonden muis en de grote lemen, Etruskisch ogende poppen lijken ten prooi aan de zwaartekracht. Tegenover de slapende of net niet meer levende dieren hebben de 'dode' objecten (flessen, dobbelstenen, schoenen, potloden) een grote mate van aanwezigheid. Zo brandt de rode hangende sok op je netvlies door de combinatie met het landschap met besneeuwde dorre takken en maakt een gesloten bruine kast de indruk open te gaan, als je net even niet kijkt. Toch zien alle dingen er fragmentarisch uit, losgeslagen uit hun context: ook de verhalen moeten door de kijker nog in elkaar worden gezet.’ (Uitnodigingstekst) Catalogus: Mark Manders. Fragments from self-portrait as a building, 1997. De Appel, The Douglas Hyde Gallery, Dublin. Tekst Mark Manders. Gast editor Mathilde Heyns. Nederlands & Engels. 112 pp. 65 f.c. 49 z-w. 17 x 23 cm. Soft cover. Ontwerp Mark Manders & Stéphanie de Vilder. ISBN 90 73501 35 0. UITVERKOCHT

Mark Manders – Self portrait as a building

affiche, 1997

See also