Our People are Our Mountains: Instructions for Placemaking
14:00–20:00
Opening: Saturday 5 October, 3pm
de Appel, Tolstraat 160, Amsterdam
de Appel verdiept zich in haar huidige programma’s en tentoonstellingen in urgente thema's rondom het gebruik en eigendom van Land. Land is aan de frontlinie voor verschillende kritieke kwesties, waaronder milieucrises, landroof, vestigingskolonialisme en betaalbare huisvesting. In de huidige context van het laatkapitalisme is Land gereduceerd tot enkel handelswaar, ontdaan van intrinsieke waarde en gemeenschappelijke betekenis. Toch zijn we getuige van een golf van politieke en sociale bewegingen wereldwijd die vurig pleiten voor eerlijke toegang tot en teruggave van land en haar hulpbronnen. Kunstenaars, die vaak voorop lopen in deze strijd, zijn niet alleen deelnemers maar ook vernieuwers, die nieuwe paradigma's van gedeeld eigendom verkennen en belichamen en de meenten opnieuw vormgeven.
In Our People are Our Mountains (naar de woorden van Amílcar Cabral over de bevrijdingsbeweging van Guinee-Bissau) werken kunstenaars en collectieven in Palestina en elders samen met majelis (samenkomst) Jakarta door op afstand instructies te sturen. Het concept achter het gebruik van instructies, in plaats van het fysiek overbrengen van werken of het faciliteren van reizen, komt voort uit ethische, politieke en klimaat-overwegingen. De kunstgemeenschap is zich steeds meer bewust van de complexiteit en de gevolgen van reizen, en de logistiek van transport voor korte tentoonstellingen; de klimaatkosten wegen vaak zwaarder dan de potentiële voordelen van het creëren en onderhouden van relaties. Desalniettemin blijft het belang van het onderhouden van contacten, het leren van elkaars artistieke uitingen en het opbouwen van solidariteit over een gedeelde strijd onbetwistbaar.
Het versturen van instructies is ook een manier om te wijzen op de fysieke en symbolische afstanden, nadrukkelijk op de diepgaande moeilijkheden die gepaard gaan met het verplaatsen in en uit Palestina, in het bijzonder tijdens de voortdurende genocide. Dit initiatief is daarom een daad van overdracht en vertrouwen: kunstenaars geven hun creatieve richtlijnen door aan hun collega’s in Jakarta, die op hun beurt de instructies ter plekke realiseren, eraan bijdragen en ze uitvoeren.
In deze Amsterdamse iteratie worden de instructies gepresenteerd, en deels live geactiveerd. Elke week van de presentatieperiode wordt een nieuwe video van de deelnemende kunstenaars en anderen vertoond. Daarnaast zal er gedurende het project een programma van performances, workshops en bijeenkomsten plaatsvinden.
Met instructies door:
Adel Al-Taweel, Al-Wah’at collective, Dalia Taha, Essa Grayeb, Om Sleiman farm, Sakeb.
Performances, samenkomsten en films door:
de Appel COOP at DAI, Dalia Taha, Essa Grayeb, Isshaq Al-Barbary, Mohamed Abdelkarim, Nadir Bouhmouch, Noor Abed & Zeynep Kayan, Noor Abuarafeh, Reading Vigil for Palestine, Sky Hopinka and Suneil Sanzgiri.
Gecureerd door de kunstenaars en de Appel’s team met Marina Christodoulidou en Noor Abuarafeh. Deze tentoonstelling is een samenwerking met Jakarta Biennale 2024.
Instructions for Placemaking
Al-Wah'at collective (Areej Ashhab, Gabriella Demczuk and Ailo Ribas)
How to care for a sabr cactus
Majelis Jakarta partner: Selarasa (Gudskul Ekosistem)
Deze instructie is een reactie op de impact van het cochenille-insect op de cactussen in Palestina, waar het Al-Wah'at collectief uitgebreid veldwerk en workshops voor de gemeenschap heeft uitgevoerd. De instructies geven richtlijnen voor het verzorgen van de cactus — waardoor de cactuskussentjes en dode vezels gesnoeid worden en cochenille-insecten worden verwijderd, wat ervoor zorgt dat deze materialen niet meer gebruikt kunnen worden voor koken en verven.
Om Sulaiman farm (Yara Dowani)
How to build a compost toilet
Majelis Jakarta partner: Selarasa (Gudskul Ekosistem)
Om Sulaiman farm zal instructies geven voor het bouwen van een composttoilet. Het composttoilet op de boerderij van Om Sulaiman werd gebouwd om een duurzame biologische boerderij te garanderen, maar ook als experiment om te helpen een leerplan te maken, zodat alle bouw- en werkzaamheden aan het toilet overdraagbaar zijn naar andere boerderijen. De gids is geïllustreerd door kunstenaars in Jakarta en is beschikbaar in het Arabisch en Indonesisch. De gids richt zich op de sanitaire behoeften van Gaza te midden van de aanzienlijke schade aan de infrastructuur als gevolg van de Israëlische genocide.
Dalia Taha
How to read Palestinian political prisoners’ letters
Majelis Jakarta partner: ruru kids (Gudskul Ekosistem)
De brieven van Palestijnse politieke gevangenen, die voortkomen uit pijn en verzet, bieden een diepgaande reflectie op actie en ethiek. Hun geschriften, die censuur en ontberingen trotseren, nodigen ons uit om ons diepgaand bezig te houden met een daad van verantwoording en emancipatie. Als levend archief dagen deze brieven ons uit om onze houding, ethiek en de aard van rebellie en literatuur te heroverwegen. We worden uitgenodigd om naar een compilatie van brieven te luisteren en ze te lezen.
Gedichten uit Dalia Taha's nieuwe kinderboek “When you visit my City” – een verzameling gedichten over Palestijnse steden – zullen te horen zijn en de kinderen worden uitgenodigd om tekeningen te maken die deze landschappen verbeelden.
Adel Al Taweel
How to map a memory
Op een plek waar voortdurend wordt gewist en vernieuwd, waar vernietiging en wederopbouw een constante cyclus vormen, wordt Adels werk een vitale documentatie van het geheugen dat in een plek besloten ligt. Adel groeide op in het vluchtelingenkamp Nuseirat en documenteerde zijn herinneringen aan het kamp door de verschillende lagen in kaart te brengen die verbonden zijn aan het geheugen van de plek.
De compositie van het verleden berust op het oproepen van de overgebleven gebeurtenissen in elk individu. De instructies van Adel moedigen aan om de verschillende lagen van herinneringen die aan iemands plaats verbonden zijn te activeren door de fysieke plaatsen, de bewegingen en de emotionele indrukken die erop zijn achtergelaten in kaart te brengen.
Essa Grayeb
How to visualize an invisible line on a map
Essa Grayeb documenteert sinds 2019 het veranderende landschap van Jericho en gebruikt landschappelijke en luchtfotografie om de transformaties van de stad vast te leggen. Het project concentreert zich op het uitzicht vanuit de kabelbaan tussen Tel-Jericho en de Berg der Verzoeking, en bekritiseert het koloniale gebruik van luchtfotografie in Palestina, waar het van oudsher heeft gediend als een instrument voor controle en bewaking. Dit werk nodigt andere kunstenaars uit om te interageren met Grayeb's visuele materialen, en moedigt hen aan om veranderende paden, grenzen of routes te traceren en te documenteren. Door dit te doen onthullen ze de beweging, erosie en transformatie van deze lijnen binnen een landschap in beweging.
Videoprogramma
Woensdag 9 t/m zondag 13 oktober, herhalend:
Noor Abuarafeh, Am I The Ageless Object At The Museum
Woensdag 16 t/m zondag 20 oktober, herhalend:
Sky Hopinka, Sunflower Siege Engine
Woensdag 23 t/m vrijdag 27 oktober, herhalend:
Mohamed Abdelkarim, Gazing... Unseeing
Woensdag 30 oktober t/m zondag 3 november, herhalend:
Essa Grayeb, Suspended Dawn
Woensdag 6 t/m zondag 10 november, herhalend:
Suneil Sanzgiri, Two Refusals (Would We Recognize Ourselves Unbroken?)