2023
Keynote 2023 – Lumbung in Practice

Keynote 2023 – Lumbung in Practice

15.02.2023
17:00–20:00

harvest door Iswanto Hartono, 2021

De Keynote 2023, met Reza Afisina en Iswanto Hartono, leden van het kunstcollectief ruangrupa, en curator en schrijver Tirdad Zolghadr, gaat over het werken met de praktijk van lumbung in curatorieel en artistiek werk. De lumbung is een praktijk waar ruangrupa al twintig jaar mee werkt. De praktijk is afkomstig uit Indonesië, en is ook een architecturaal model, gebaseerd op de collectieve distributie en het management van de rijstoogst. De lumbung staat ook voor de kosmologie en de relaties die worden geproduceerd door deze collectieve praktijk van het delen van (voedsel)bronnen. Tijdens documenta fifteen werd het een referentie voor de verschillende modellen van het delen van (hulp)bronnen die werden geproduceerd door de deelnemende collectieven en ecosystemen.

Het gesprek zal zich richten op ruangrupa's praktijk van lumbung in Jakarta, tijdens documenta fifteen en daarna. We stellen vragen zoals: hoe kunnen we de lumbung uitbreiden als een model voor collectief curatorschap en de praktijk van kunst? Verandert de aard van curatorschap, op het moment dat het zich afspeelt op het niveau van een infrastructuur, waarbij het zowel instituut als tentoonstelling transformeert in een kunstwerk? Hoe kan dit leiden tot de ontwikkeling van alternatieve modellen van kunstproductie en -distributie? Tirdad Zolghadr gaat in gesprek met ruangrupa aan de hand van zijn ervaring van documenta fifteen, diens echo's in Berlijn, en zijn eigen curatorieele werk; waarbij de discussie rond curatorieel auteurschap tijdens documenta fifteen opnieuw wordt bevraagd.

De Keynote wordt georganiseerd samen met Rijksakademie van Beeldende Kunsten, waar ruangrupa is opgezet door Ade Darmawan in 2000, en waar Tirdad Zolghadr inmiddels al jarenlang adviseur is.

Let op: Iedereen is welkom om de Keynote bij te wonen, maar plekken zijn beperkt. Geef je alsjeblieft op via reservations [​at​] deappel.nl. Dit evenement is in het Engels.

Over de kunstenaars en sprekers 

Reza Afisina is a new media artist who utilizes performance art in his practice. Iswanto Hartono is an artist and architect. They are both members of ruangrupa, a Jakarta-based collective established in 2000. It is also a non-profit organization that strives to support the idea of art within urban and cultural context by involving artists and other disciplines such as social sciences, politics, technol- ogy, media, etc, to give critical observation and views towards Indonesian urban contemporary issues. ruangrupa also produce collaborative works in the form of art projects such as exhibition, festival, art lab, workshop, research, as well as book, magazine and online-journal publication. As an artists’ collective, ruangrupa has been involved in many collaborative and exchange projects, including participating in big exhibitions such as Gwangju Biennale (2002 & 2018), Istanbul Biennial (2005), Asia Pacific Triennial of Contemporary Art (Brisbane, 2012), Singapore Biennale (2011), São Paulo Biennial (2014), Aichi Triennale (Nagoya, 2016) and Cosmopolis at Centre Pompidou (Paris, 2017). In 2016, ruangrupa curated TRANSaction: Sonsbeek 2016 in Arnhem, NL, and most recently documenta fifteen, Kassel, Germany.

In 2018, learning from their experience establishing Gudang Sarinah Ekosistem and together with Serrum and Grafis Huru Hara, ruangrupa co-initiated GUD- SKUL: contemporary art collective and ecosystem studies (or Gudskul, in short, pronounced similarly like “good school” in English). It is a public learning space established to practice an expanded understanding of collective values, such as equality, sharing, solidarity, friendship and togetherness.

Tirdad Zolghadr is a curator and writer. He teaches at the Graduiertenschule UdK Berlin. Writing includes fiction as well as curatorial research, e.g. REALTY: Beyond the Traditional Blueprints of Art & Gentrification (Hatje Cantz 2022). Curating includes an Associate Curatorship at KW Institute of Contemporary Art (2016-20) as well as biennial settings and long-term collective efforts.